Tuesday, May 6, 2014

Mantapkan Diri Sambil Mengajar Anak

Bismillah.

Antara salah satu tips yang saya sebut tentang cara untuk mengurangkan rasa malu untuk bertutur dalam bahasa asing di depan orang lain ialah dengan memantapkan penguasaan diri sendiri dalam bahasa yang ingin kita dedahkan kepada anak. Bukan sekadar untuk menghilangkan rasa malu, bahkan perkara ini amat penting untuk memastikan projek bilingual kita berjaya, inshaAllah. Secara ringkasnya, menurut Dr. Stubbe Kester, antara perkara yang boleh kita lakukan untuk memantapkan diri dalam sesuatu bahasa ialah:

1) Gunakan program-program bahasa yang ada di internet.

2) Cari rakan yang boleh kita praktikkan bahasa tersebut dalam perbualan dengannya.

3) Cari dan baca buku kanak-kanak dalam bahasa yang kita mahu itu.

4) Senaraikan semua perbuatan, objek dan apa sahaja perkataan yang anda ingin gunakan dalam perbualan dengan anak anda (dalam bahasa anda), kemudian cari terjemahannya (tanya kawan, cari di kamus, atau cek di internet) dalam bahasa yang anda ingin pelajari itu, dan jika rajin, boleh tulis nama objek ke atas kad (dalam target language) dan tampal pada objek tersebut. Cara ini akan turut membantu anak anda untuk belajar.

5) Jika ada, jadi sukarelawan dalam kelas bahasa tersebut yang disediakan untuk kanak-kanak. (Boleh tolong mengajar atau membantu guru atau apa sahaja dalam sesi kelas itu asalkan kita cuba biasakan diri mendengar bahasa tersebut diajar dalam kelas)

6) Pergi ke negara di mana bahasa tersebut dituturkan oleh rakyatnya. (Yang ini pasti sangat menyeronokkan!)



p.s.: Tips tambahan daripada lecturer sewaktu saya degree dahulu: Selalu bercakap dengan diri sendiri menggunakan bahasa yang kita ingin kuasai itu. Contohnya sebelum tidur, kita cerita pada diri sendiri apa yang kita sudah lakukan sepanjang hari, menggunakan target language. Bukan monolog dalaman ya. ;)





No comments: