Monday, May 12, 2014

Bagaimana Mengajar Anak Bahasa Yang Belum Kita Kuasai

Bismillah.

Alhamdulillah akhirnya berkesempatan juga untuk menulis entri ini. Saya akan cuba tulis seringkas yang mungkin. Ini antara cadangan cara-cara untuk mengajar anak kita bahasa asing yang kita sendiri belum kuasai.

1) BELAJAR BAHASA ITU
Tak perlu tunggu kita fasih baru mula ajar anak. Cuma belajar basic bahasa tersebut. Setakat yang diperlukan untuk bercakap dengan anak. Kemudian perlahan-perlahan kita menambahbaik kefahaman kita dalam bahasa tersebut. Sama-sama belajar dengan anak. Huraian poin ini telah saya tulis dalam entri ini.

2) HANTAR KE TADIKA
Jika tidak ada masa untuk belajar sendiri, bolehlah memilih untuk hantar anak ke tadika atau playschool yang menggunakan target language sebagai medium. Sebolehnya cari tadika yang kanak-kanak di situ bercakap menggunakan target language. Anak akan cepat belajar jika dia melihat kawannya juga menggunakan bahasa seperti dia.

3) SENARAIKAN
Ini salah satu cara yang saya guna. :) Setiap kali kita terfikir apa ayat yang mahu kita gunakan dengan anak, cepat-cepat catatkan dan buat senarai. Kemudian carilah terjemahannya (tanya native speaker bahasa itu, cari di kamus atau internet).Selepas kita tahu terjemahannya, harus segera gunakan dalam perbualan seharian. Dan keraplah rujuk senarai itu.



4) PEMBANTU RUMAH, PENJAGA
Katakan kita ini suami dan isteri bekerjaya, dan perlukan pembantu rumah atau baby sitter untuk anak. Sebolehnya pilihlah pembantu rumah atau baby sitter yang boleh berbahasa dalam target language. Biasanya pembantu rumah filipina boleh berbahasa Inggeris (untuk mereka yang mahu dedahkan anak dengan bahasa Inggeris sejak kecil)

5) UPAH CIKGU
Upahlah seorang cikgu untuk datang ke rumah dan bercakap dengan anak anda dalam target language. Jika anak kita mendengar dan berinteraksi dalam bahasa tersebut SETIAP HARI (atau sekurang-kurangnya 5hari seminggu), meski cuma beberapa jam, sangat banyak yang akan dia belajar. Boleh pilih samada mahu mengupah guru bahasa ataupun pelajar universiti yang boleh berbahasa dalam target language.

6) PINDAH
Pindah ke negara yang menggunakan target language kita sebagai bahasa rasmi. Mungkin cara ini sangat mahal, tapi kalau kita ada kemampuan dan tujuan, cara ini adalah cara yang sangat berkesan. :)


No comments: