Wednesday, April 2, 2014

Anda Juga Seorang Bilingual.

Bismillah.

Pasti ada ibubapa yang tertanya, kenapa perlu untuk kita bercakap dalam lebih dari satu bahasa dengan anak-anak kita? Apa kepentingannya? Kenapa perlu mula sejak mereka lahir lagi?

Jika anda google tentang kelebihan bilingual, banyak yang akan anda temui (tapi kebanyakannya dalam bahasa Inggeris). Saya juga turut mahu berkongsi manfaat-manfaat yang insha Allah akan kita perolehi sekiranya kita bermula seawal mungkin untuk mendidik anak menjadi seorang bilingual. Tapi untuk permulaan ini seeloknya saya huraikan apa itu erti bilingual.

Secara ringkas, bilingual bermaksud seseorang individu yang boleh memahami dua bahasa. (Jika lebih dari dua bahasa, ia dipanggil multilingual, tapi istilah bilingual juga sudah cukup untuk memberi penjelasan bahawa seseorang itu tahu lebih dari satu bahasa). Saya juga akan lebih cenderung menggunakan istilah bilingual dalam blog ini berbanding multilingual atau trilingual dan sebagainya.

Dan sebenarnya bilingual boleh dibahagikan kepada TIGA jenis iaitu:

1) bilingual pasif: faham sesuatu bahasa, tetapi tidak menggunakan bahasa tersebut dalam perbualannya. Mungkin hampir semua rakyat malaysia sekurang-kurangnya tergolong dalam kelompok ini.

2) kelompok bilingual yang boleh faham dan juga bercakap dalam bahasa kedua (atau ketiga dan seterusnya).

3) mereka yang boleh faham, bertutur dan menulis dalam dua bahasa. tapi sehebat manapun seseorang itu dalam menguasai banyak bahasa, hakikatnya sukar untuk mencapai tahap bilingual seimbang atau balanced bilingual kerana akan tetap ada satu bahasa yang dia lebih mahir berbanding bahasa lain.

Jadi anda berada di kelompok yang mana? :)


But baby, you can drool in two languages! ;D

No comments: